Fűben, fában, lekvárban...

Hagyomány


A gyógyító szilva

 

Honnan került hozzánk? A rómaiak Kis-Ázsiából és a Kaukázus vidékéről hozták magukkal, majd terjesztették el szerte Európában, ahol a mérsékelt égövön, így a Kárpátok karéjában is bőséggel megterem. Istennek köszönhetően fája nem igényel különös gondozást, metszést, permetezést, mégis megtermi gyümölcsét. Őse talán a mainál jóval savanyúbb és szárazabb gyümölcs volt, őshazájának a Földközi-tenger keleti medencéjét valószínűsítik.

 

Ha hinni lehet a gyümölcsfát összeszámláló biztosoknak - s miért ne lehetne? -, hazánk gyümölcsfaállományából minden magyar állampolgárra jut két (már nem 7) szilvafa. Családja roppant népes és változatos, ha csak a színüket vesszük szemügyre: vannak köztük zöldek, lilák, kékek, pirosak és sárgák. Beltartalma igen figyelemreméltó: kalóriaértékben csak a dió és a mandula haladja túl. A friss szilva rendkívül gazdag ásványokban és vitaminokban. Vértisztító hatása közismert, cukortartalma magas, ezért a fogyókúrázók csak mértékkel élvezzék.

 

Amit dédanyáink, nagyanyáink tapasztalatból - vagy ahogyan mifelénk mondani szokás -, józan paraszti eszüknek járásából tudtak, hogy...

 

  • serkenti a vesének működését

A leáztatott aszalt szilvát főzzük úgy 20 percig, mert a kihűlt levének felettébb magas az ásványtartalma. Ha ebből a léből naponta fogyasztunk, serkenthetjük vele a vesénknek működését. Köszönhetjük ezt a kálium és a szerves nátrium egymásra való hatásának, amely szabályozza a szervezetünk vízháztartását.

 

  • az emésztőrendszerünkre tett áldásos ereje

A szilva több okból kifolyólag is nagyon hasznos tápláléka a szervezetünknek. A friss szilva pártjára kel a szemrevaló bőrünk kialakulásának és megmaradásának. Nem hiába hívják "kék gyümölcscsodának", hiszen a gyomrunkba kerülve serkenti annak renyhe működését: a reggel, éhgyomorra elfogyasztott friss szilva vagy vízben áztatott aszalt szilva a legjobb ellenszere a székrekedésnek. Megköti a felesleges zsírokat, mielőtt azok a bélből felszívódnának és felhalmozódnának a hasfalban, derékon, csípőtájékon,

 

  • elűzi a fáradságot

Frissen szedett szilvával tartsunk frissítő kúrát! Rendkívül fontos az idegrendszer számára, hatása kiváltképpen nyugtató. Fokozza az agyunk anyagcseréjét, miáltal élénkíti az eszünknek járását, a gondolkodásunkat, a tanulást és elviselhetőbbé teszi a mindennapi fáradalmainkat.

 

Forrás:
http://www.edenkert.hu/gyumolcs/gyumolcs-az-asztalon/szilva-prunus-taperteke gyogyhatasa/3516/
http://www.hazipatika.com/taplalkozas/zoldseg_gyumolcs/cikkek/szilva_a_gyumolcs_ami_piros_amikor_zold/20080111074703